Saturday, 16 July 2011

pengalaman menjadi amir.

teringat cerita lama2.. hehe... untuk semangat kepada anak2ku nanti..(jauh melayang nie).. saya mendapat pendidikan awal di sekolah rendah thailand.. saya terus dinaikkan darjah 1.. dalam hidup saya tiada taska, tiada tadika, tiada pasti n sebagainya seperti anda semua,.. bukan nak bangga..tapi nak katanya disebabkan saya berasal dari family yang berpendidikan rendah ja... dah la masuk darjah 1.. tapi masa darjah 1, tak pernah masuk kelas... sebab nak ikut pak saudara yang berada di darjah 2.. saya asyik tunggu dia di depan kelas.. kelas saya tak masuk.. hahaha... sistem pendidikan di thailand macam nie, kalau exam akhir tahun tak lulus, kita akan akan kekal di kelas yang sama.. contoh, tak dapat naik darjah 2 sebab gagal darjah 1.. macam mana dengan saya? asyik tunggu depan kelas pak saudara ja hingga akhir tahun.. bila keluar keputusan exam akhir tahun, saya layak naik darjah 2... entah macam mana boleh lulus.. rasa2 saya tak pandai pun.. membaca pun tak berapa nak boleh lagi... oh..lupa... ALLAH kan ada.. DIA la yang meluluskan saya... nasib baik... kalau ALLAH uji nak bagi gagal.. tak kan menangis saya..!!!! ahhaa.. saya teruskan belajar sehingga darjah 3.. and then saya berpindah ke sekolah malaysia (rantau panjang kelantan) sebab takde surat beranak thai..tak dapat nak teruskan.. bermula darjah 3 hingga darjah 5, saya belajar di sekolah rendah keb rantau panjang 2..
                                                     sek keb sri rantau panjang 2
darjah 6 saya berpindah ke sek ren keb gual tinggi (rantau panjag).. di sekolah rendah, saya merupakan pelajar yang sangat2 pasif dalam akademik... tapi aktif dalam kedegilan.. ehhehe... semasa darjah 6, saya diberi kesempatan oleh ALLAH, dilantik oleh ustaz untuk menjadi pembaca doa tiap2 pagi dan ptg khamis... itu ja yang baik saya dapat buat masa sekolah rendah... tp.. pengalaman juga la kan.. ehheee....

teruskan dengan sekolah menengah kebangsaan rantau panjang kelantan.. semasa berada di tingkatan 1 hingga 3.. saya hanya merupakan pelajar biasa.. saya tinggal di asrama rantau panjang.. semasa membesar di asrama, banyak pengalaman, ilmu, pengajaran, dan  erti kehidupan yang dapat saya kumpulkan di situ.. pergaulan dapat mendewasakan kita sebenarnya.. orang kata kena pandai pilih kawan, bagi saya, kepandaian memilih kawan tidak ditekankan sangat, cuma kekuatan dalam diri semasa berkawan tu perlu ada.. contohnya???? macam nie, dengar baik2 ya anak2ku..ehehe... saya pernah berkawan dengan kawan yang nakal, kurang baik la katakan.. yang baik pun ada.. ok, semasa berkawan nie, ada sorang kawan saya, ajak saya tidur di rumah neneknya.. kat situ, kawan2nya sangat ramai.. saya pun turut serta la.. takkan duk diam ja kan.. mesti la kena pandai bertegur and membiasakan diri.. malam tu, kami pergi ke rumah buruk, saya hanya ikut sahaja.. apa yang mereka buat??? mereka meghisap dadah di dalam rumah.. habis tu, saya nie macam mana? tak kan tak nak ikut serta???? nanti diorang kata apa pulak kat saya... memang benar, diorang nie tak kedekut tau, semasa diorang sedang hisap dadah, mereka ada la nak bagi kat saya.. (mungkin diorang ingat saya nie penagih sama ngn dia) ehhee... ada gaya penagih ke muka aku nie????? huhu.... ok. lepas tu, apa yang saya buat... orang dah bagi.. barang free... ambil ja la.... ehh.... tak mungkin la... saya pun cakap la... saya tak hisap.. rokok pun tak hisap... dia kata, ohhh bagus.. sambil2 dia menghisap tu, sempat lagi dia berpesan jangan la cuba benda nie.. bagus jugak mamak nie, sambil buat maksiat, sempat lagi berdakwah... mudah-mudahan ALLAH dah buka hatinya dengan hidayah dan inayahNYA.... saya pun dah tak knal dia sekarang.. lepas haritu tak jumpa2 daaa... itu la nak kata, kawan tak kisah dengan sapa2, janji pandai bawak diri.. klu boleh dakwah dia berhenti menagih lagi bagus kan.. ehehehe.. tapi, bukan dengan orang macam ni saja saya berkawan, saya pernah bersama dengan orang yang alim, maulana, orang yang khatam belajar tentang keempat2 mazhab.. kalau nak tanya pasal mazhab2, dalam dada dia ja.. hebat kan dia.  dia ja, saya tak pun... ok... apa nie?? berbalik kepada tajuk kita pada hari ini, pengalaman menjadi amir.. 
semasa tingkatan 4 hingga 5, saya banyak main la... bermain ja tahu.. tp ada juga la benda baik yang dapat buat... budak membesar di asrama kan, ada masa jadi kurang baik, ada masa jadi baik... selalu jugak kena denda dalam asrama.. huuu.. liku2 kehidupan.. hehehe.. ok.. selepas tu, saya teruskan belajar di tingkatan 6, masih lagi di rantau panjang.. kenapa tak pergi matrik? kenapa tak masuk u terus macam orang lain? sebab itu ja yang mampu saya dapat... bukan tak cerdik anakku, tapi sebab banyak main.. (spelek) ehehe.. semasa tingkatan 6, saya mula menjadi pelajar yang memainkan peranan sebagai seorang pelajar... kenapa? sebab saya fikir, kalau saya tak dapat masuk u lepas nie, tak kan nak duduk umah je kan.. so belajar la, bersungguh sedikit dari yang lepas2.. pengalaman yang lepas menjadi panduan masa sekarang.. semasa tingktan 6 rendah, saya telah dipilih menjadi ketua persatuan tingkatan enam (PERTEM),
                                                     warga pendidik smkrp


            eh,eh.. ada jugak teacer?? hee dia antara yg femes kt smkrp..


                                             nie sekolah rp waktu banjir
                                                fuuuu............................ sejuknya.....!!!!


dalam masa yang sama, saya juga merupakan seorang pengawas sekolah.. ketika ini, saya telah pergi satu seminar anti-dadah peringkat negeri kelantan, seramai 100 orang lebih yang terdiri daripada ketua-ketua pelajar sekolah menyertai program ini.. dalam program ini, seramai 12 orang yang terbaik akan dipilih untuk mewakili negeri kelantan ke SANTUBONG, SARAWAK.. bestnya kalau dapat pergi kan,, boleh naik belong... ehehe.. alhamdulillah... rezeki TUHAN bagi, saya layak dipilih untuk ke sarawak.. waaa.... teruja juga masa tu, ye la.. boleh naik belong free kan... ;-)  
                                            sukanya... baru lepas naik belong.... huhuhu
banyak pengalam yang dapat saya terapkan di sana bersama orang2 yang hebat.. saya je orang yang paling kerdil masa tu, tak pandai apa2 pun.. huu.. selepas balik dari sana, saya dapat rasakan perbezaan kepada diri saya, saya semakin aktif dan tidak takut untuk bercakap di depan khalayak ramai.. (walaupun hati dah nak hancur) hehe.. 
                                                    ....ini antara yang terpilih.. 
                                            saya dan kawan rapat saya bersama pegawai
semasa di tingkatan 6 atas, saya telah di pilih menjadi ketua pengawas sekolah.. walaupun pada awalnya saya tolak mentah2 jawatan itu, sebab saya dapat tahu ketua pengawas sekolah saya tidak dapat masuk u, kerana kesibukannya.. tapi melalui undian semua pengawas, nama saya juga yang naik, so terpaksa menerima tugas itu.. (ALLAH DAH TETAPKAN)... tapi masa tu, apa yang bermain di fikiran saya adalah, saya bimbang saya tidak dapat masuk u.. kerana selama 5 tahun ketua pengawas sekolah saya tidak dapat masuk u.. cikgu2 juga mengharapkan supaya saya dapat memecahkan record sekolah supaya ketua pengawas kali ini (saya) dapat result yang tinggi dan masuk u.. memang banyak cabaran dan tekanan jugak la.. dalam memegang jawatan ini, kawan2 banyak membantu saya dalam melancarkan program di sekolah seperti sambutan hari guru, hari merdeka dan sebagainya. thanks all frenz....... setelah tamat pengajian di sekolah, saat2 result keluar, saya lah orang yang tak boleh nak tidur malam, takde selera nk makan nasik n tak berdaya nak keluar rumah.. takut sangat2 tak dapat merealisasikan hasrat semua orang termsuk ibu, guru2 n kawan2.. alhamdulillah.... ALLAH telah menolong saya, saya mendapat pointer 3.42 dan layak untuk masuk ke u.. sikit ja pointer saya kalau nak bandingkan dengan kamu semua.. tapi itu dah satu nikmat bagi saya.. syukur apa yang ada.. hehehe.. saya bersyukur sangat2 kerana dapat meninggalkan setitik kenangan pada zaman sekolah saya.. 
                                                           bersama guru pengawas
                                               majlis tertinggi pengawas










                                                                           
sekarang saya telah menuntut di universiti malaysia terengganu (umt), saya dapat sambung belajar dalam bidang sarjana muda kaunseling.. nak diceritakan lagi anak2ku.. ehehe.. takdir Illahi, sekarang saya telah dilantik menjadi majlis perwakilan pelajar (mpp) dengan mendapat undian tertinggi dalam fakulti saya.. di saat ini, sangat banyak pelunag dan ruang yang ALLAH sediakan kepada saya untuk mengumpul seberepa banyak ilmu kepimpinan, pengalaman dalam organisasi, mengenal erti tinggi dan rendah kebolehan saya bila memegang jawatan ini. baru saya tahu, bukan mudah nak jadi pemimpin yang baik untuk semua orang.. masih terbayang kata2 president saya, kalau nak jadi pemimpin, bukan sekarang baru nak bersedia, tapi sebelum ini lagi kena bersedia... bukan nak bangga dengan apa yang ada.. tapi nak bagi tahu betapa beratnya menjadi seorang yang memegang amanah.. saidina umar al-khattab berkata, semasa beliau menjadi amirul mukminin, kalau ada unta/kuda yang terjatuh semasa berjalan akibat jalan yang rosak/berlubang, aku akan menjawab di hadapan ALLAH di akhirat kelak.. berat kan jadi seorang pemimpin... di hari ini, sangat ramai yang ingin menjadi pemimpin, tapi tidak pasti mereka terfikir atau tidak betapa besarnya amanah yang akan dipimpin... perjalanan saya masih panjang, semoga saya berada dalam keredhaan ALLAH dan dipimpin ke jalan yang benar.. amiiiin...! semakin berisi padi, semakin kebawah tunduknya.... 



video
habis sudah...........................!!!

13 comments:

  1. (^_^) semoga hidup sentiase diberkati & dipermudahkan Allah S.W.T.amin...

    ReplyDelete
  2. hai jan,..opsss,.assalamualaikum,..lupa lak nk bg salam tadi,..hehhee..
    apa pun,.la nk ucapkan tahniah & takziah kepada jan dalam menempuhi hidup2 di dunia mahupun bekalan untuk Akhirat sana,..tahniah sekali lagi coz berjaya memecah rekod dgn ketua pegawas sekolah berjaya masuk u,..:),..
    la tertarik ngn gaya penulisan jan,...tapi jan nampaknya jujur dalam bercerita,.tiada olahan luar,..tapi,..ada skit pengejaan yg salah,..perbaiki,..good job!...."be one team my dear"

    ReplyDelete
  3. hahaa.... okes.... thanks...

    ReplyDelete
  4. okesssss,..welcomel jan,..:)

    ReplyDelete
  5. semoga berjaya dunia n akhirat.....

    ReplyDelete
  6. terasa insaf bile bace....gudluck mohamad afizan....moga berjaya dan semakin berjaya dimase hadapan....;-)

    ReplyDelete
  7. mantop arr bro,,, same ngan aku (tetiba je) tapi aku jatuh kejap,,,,,ahhaah,,, stahun kmudian bru ade rezeki

    ReplyDelete
  8. awk ter, ms first sy bc entry ni ttnye2 la sapo empunya blog ni... sbb nk tau sy bc la spi abs, wlpon sy ni mls... heheheh.... xsgka upenya milik kwn sy, huhuhu... sekok sebok sha bce jan wei.. huhu... xpo lah, smga success sokmo... !!!

    ReplyDelete
  9. Salam.. Ahaha.. sbnrnye tgh explore2 cari lencana SMK Rantau Panjang,, tetiba jumpa entri ni.. mungkin agak terlambat nk komen, Tp nk komen jgk!

    A bit proud when reading your entry.. =)
    Sy pn org Rantau Panjang gak.. B4 masuk darjah 1 di SK Rantau Panjang, sy pn skolah kt Thailand gak.. =)
    Mase form 1, I used to study at SMK Rantau Panjang,, setengah tahun je pun. Pastu sy pindah sekolah di Kota Bharu. Tp kira cam sekolah lama kita gak la an.. =)
    Agak susah nk jumpa student SMKRP yg excellent mcm awk.. I'm a bit proud.. SMKRP skrg pn dh makin evolved.. Semakin ramai student yg cemerlang, dpt msk matrix, msk U..

    Walaupn x byk sejarah di SMKRP, but still it is in our story of life. Adk2 sy pn bekas student kt sini..
    Hope to pay a visit to this school again some day.. =)

    Your entry is so motivated.. Hope more n more students can become good student like u..,,
    Good luck in your life.. May Allah bless u always.. =)

    ReplyDelete
  10. walaupun telambat .. saya tetap nak ucapkan..tahniah abg jan .. saya bangga ngan abg jan yang pada mulanya maen2 tapi akhirnya berjaya,,..huhu saya adik smkrp gak (born1998) baru form 4 saya ada dgar citew abg nie meniti di bbir mulut cikgu tingkatan 6 kat sekolah tu.. sekali lagy tahniah... moga abg berjaya hingga ke akhir hayat..
    *terjumpa blog abg masa nak cari lencana smkrp xdi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... Kirim salam cikgu.. hehe

      Delete