Thursday, 14 July 2011

ceritaku

Sebelum masa sekarang, mesti ada dulu2 kan.. so, saya nak kongsi kisah hidup saya yang terdahulu sehingga sekarang.. mungkin tak boleh nak cerita secara detail.. tapi ringkas2 pun jadi la.. boleh jadi panduan untuk generasi akan datang.. heheehe..  dengar cerita daripada umie and nenek2 saya la.. saya dilahirkan di rantau panjang kelantan, dekat umah je.. tk bersalin di hospital pun tkpe zaman dulu.. so, dengan keizinan yang Maha Pengasih, saya dilahirkan pada 7 mac 1989, hari selasa kalau tak silap.. dengar cerita waktu pagi. dalam pukul 4 pagi lebih2... malas nak tgok surat beranak, ingat2 je la.. hehe.. saya nie kacukkan tau.. umie asal thailand, abah asal malaysia.. tak bersohor pun.. sama aja la.. uhuhhu... disebabkan saya sudah mempunyai 3 orang kakak, umie and abah saya nak sangat anak yang ke 4 nie bergenderkan lelaki sejati.. fuuhh... bila doa mereka dimakbulkan, seorang putera dilahirkan yang diberi nama mohamad afizan bin ghazali, dengar kata bukan parent saya yang bagi nama, nama diberi semasa nak buat surat beranak, entah ketua balai polis mana yang bagi nama.. ada ke patut nama saya disuruh orang lain bagi?? hehehee tp ok jugak kan... orang dulu2 mana kisah sapa2 nak bagi nama, asalkan jangan ambil anak dia sudah..;-) semasa saya dilahirakan, pada masa yang sama Allah menarik nafas nenek kepada abah saya.. sedih kerana kehilangan neneknya dan gembira kedatangan saya.. semua itu ada hikmah disebaliknya kan.. bijaksana sugguh Allah... saya dibesarkan dengan penuh kasih sayang.. maklum la kan.. anak bongsu.. dapat laki pulak tu.. ceeewaaahhhh poyonya aku.. astaghfirullah... semasa aku berumur 3 bulan, abahku pula pergi selama-lamanya,.. macam mana aku nak tengok wajah kesayangan abahku erk? aku masih kecil masa tu.. 3 bulan tak ingat apa2.. haa.. umie cakap, klu nak tengok muka arwah abah, tengok la muka saya.. sama sebiji.. nenek saya pun cakap macam tu juga.. orang kampung saya pun cakap macam tu jugak.. waa.... hehehee.. selepas abahku meninggal.. umieku membuat keputusan untuk pulang ke tanah air (thai).. macam mana dengan anak2??? umie nak bawak semua.. tapi nenek saya (mak kpada abah saya) nak jaga kak long saya.. ayah sue saya( adik abah saya) nak jaga kak ngah and kak cik saya.. diorang tak nak umie saya bawak balik semua takut terputus hubungan, umie saya masa itu dengan emosi tak tentu arah hidup sorang diri kehilangan suami di tempat orang.. umie saya terima keputusan di atas.. saya macam mana??? mesti la umie saya yang jaga, sebab kecil lagi.. mana mungkin nak berpisah dong... huhu... pendekkan cerita, saya pun dibesarkan di thailand.. setiap kali raya dan cuti sekolah, umie saya akan jemput kakak2 saya balik bercuti di thai bersama saya..hubungan kami tak pernah putus walaupun berlainan negara.. hahaa.. saya sempat sekolah di thailand sehingga darjah 3 tau.. tp tk boleh nak teruskan kerana tiada surat beranak thai.. terpaksa la merayu kat malaysia nk sekolah di rantau panjang kelantan.. ehheh... masuk darjah 3 tanpa mengenal huruf... kurang cerdiknya diriku.. hahaa.. bukanla, sebab sekolah thai guna tulisan thai.. kurang diberi pendedahan bahasa rumi.. pendekkan lagi ceritanya, saya meneruskan alam persekolahan sehingga tingkatan 6 di rantau panjang.. selepas berjaya masuk ke menara gading.. tahun pertama di menara gading, umie saya pula pergi meninggalkan saya selama2nya... abah dah pergi... umie pun pergi... kakak semua duduk jauh ngn saya.. habis tu, saya nak bergantung kepada siapa? nak tinggal dengan siapa? fuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh..... jangan difikirkan banyak.. ALLAH kan ada.. Dia buat saya, Dia buat mak ayah saya... pandai la Dia nak jaga saya kan.. alhamdulillah...  sekarang umur saya dah 22 tahun.. nak masuk 23 tahun dah... cepatkan masa berlalu... hidup mesti diteruskan selagi diberi kesempatan... jangan mengeluh kerana tiada kasut, sebelum  melihat insan tiada kaki....
                                           nie saya ngn atuk di kg thai
                     nie kak long and abg long, happynyer dia!!
                         nie mak saudara umie saya, (nenek sdaraku) ms kecik2 aku selalu diberi susu dadanya yang dah kecut.. hahaha (malunya)
                                         nie nenekku sebelah ibu.. (mek sngat sporting) ehhee
                                          nie makngah and pakngah.. (adik umie)
                                                       nie kak ngah ku...                    
       kepada kak cik, nenek sbelah abah jgn kecil hati ya, nti ada gmbar, jan masukkan gmbar kamu semua.. eehhehe
                          

10 comments:

  1. sabar banyak2 pijan.aku tak tahu lak kisah kau cmni.sabar byk2 be strong.pape pon kawan2 tetap ade bersame kau.ak pon ade.budak2 olahrage & MPP pon ade. :')

    ReplyDelete
  2. EH..Ok jer.... thanks atas sokongan..

    ReplyDelete
  3. hebat riwayat hidup.. moga tabah dlm mhadapi liku2 hidup.. Sesungguhnya Allah sentiasa bsama kita.. =)

    ReplyDelete
  4. biaso2 jah min... ramai lagi kisah orang hebat.. thanks...

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum,..hai jan,..selamat petang,..
    apa yg penting kita harus tabah,..Allah telah menetapkan ujian setiap hambanya,.."Allah tidak akan menguji hambaNya jika hambaNya tidak mampu menanganinya,.",...la doakan jan berjaya dalam hidup,..jadikan kenangan dan setiap ujian sebagai cabaran,..jan harus kuat hadapi!..god job dear..:)salam..

    ReplyDelete
  6. setiap yang terjadi ade hikmahnyee....

    ReplyDelete
  7. kagum dengan sikapmu.. keep it up.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. biase2 je dik.. ramai lg orng hebat..

      Delete
  8. mung meme terbaekk bro...!!

    ReplyDelete
  9. Innalillahi wainna ilaihiraji'un..
    Semakin sukar ujian Allah, semakin dekat Allah dgn kita..
    Moga entri2 awk dpt bg keinsafan n pengajaran kpd org lain.. in syaa Allah =)

    p/s: the job as a counsellor really suit u..=)

    ReplyDelete